Publiczna Szkoła Podstawowa
im. Marii Skłodowskiej - Curie
w Majdanie Królewskim
im. Marii Skłodowskiej - Curie
w Majdanie Królewskim

kategoria Pomoc psychologiczno-pedagogiczna   2025-01-23
Trening Umiejętności Społecznych (TUS),
jest oddziaływaniem terapeutycznym ukierunkowanym na poprawę funkcjonowania społecznego dzieci i nastolatków.
Polega na rozkładaniu zachowań społecznych na czynniki pierwsze, a następnie uczeniu ich krok po kroku.
Trening Umiejętności Społecznych przyjmuje formę regularnych zajęć grupowych, podczas, których za pomocą różnorodnych form oddziaływania: ćwiczeń, rozmów, dyskusji, instrukcji, scenek rozwijane są umiejętności potrzebne do satysfakcjonującego funkcjonowania w społeczeństwie.
Zajęcia odbywają się w kilkuosobowych grupach o stałym składzie, miejscu i czasie, co zapewnia poczucie przewidywalności i bezpieczeństwa.
Proces terapeutyczny w obrębie jednej grupy trwa od kilku do kilkunastu miesięcy.
Trening
Umiejętności Społecznych ma na celu:
- poszerzenie
wiedzy o umiejętnościach społecznych,
- rozwinięcie
lub nabycie umiejętności wykonawczych w różnych sytuacjach społecznych, takich
jak np. umiejętność rozwiązywania konfliktu, nawiązywania relacji, reagowania
na zaczepkę lub agresję,
- nabycie
nowych, wzmacniających doświadczeń w sytuacjach społecznych,
- rozpoznawanie
emocji towarzyszących sytuacjom społecznym,
- poznanie
sposobów odreagowania napięcia fizycznego i psychicznego,
- naukę
współpracy i komunikacji, formułowania i przyjmowania krytyki,
- pracę
nad odpornością na niepowodzenia i wiarą we własne możliwości.
Rola
treningu umiejętności społecznych: (M.
Szczyglik)
- rola
edukacyjna – uczę się czegoś nowego z zakresu
umiejętności społecznych
- rola
kompensacyjna – pomoc w osiąganiu możliwie najwyższego
poziomu funkcjonowania społecznego z uwzględnieniem wszelkich ograniczeń
wynikających z deficytów np. niepełnosprawność ruchowa, intelektualna itp.
- rola
korekcyjna – zmieniam swoje zachowanie, to odpowiedź
na żądania społeczne
- rola
terapeutyczna – trening umożliwia dziecku zrozumienie
własnego potencjału i możliwości.
Techniki
wykorzystywane w treningu umiejętności społecznych:
- Wykonywanie
instrukcji – każda z ćwiczonych umiejętności
rozpisywana jest w formie instrukcji ,,krok po kroku”. Instrukcja musi byś
napisana prostym i dostępnym językiem. Instrukcja może mieć również formę
obrazkową – łańcuchy czynności.
- Odgrywanie
ról – zademonstrowanie instrukcji dziecku, potem rolę
odgrywa dziecko – naśladuje terapeutę. Ten moment pozwala na zmodyfikowanie
instrukcji, jeśli coś dziecku wyda się niejasne.
- Modelowanie –
terapeuta modeluje instrukcje.
- Udzielanie
wzmocnień i ich stopniowanie –
bazowanie na pozytywnych zachowaniach, skojarzeniach i pozytywnych emocjach.
Ustalamy jaka nagroda jest najatrakcyjniejsza dla dziecka i udzielamy jej w
momencie wystąpienia pożądanego zachowania. Nagroda nie może być przekupstwem.
- Udzielanie
informacji zwrotnych – muszą być nacechowane pozytywnie.
Dziecko lepiej zapamięta komunikat pozytywny.
- Aktywne
podpowiadanie – terapeuta pełni rolę wspierającą,
nie powinien wyręczać dziecka przy wykonywaniu kroku z instrukcji. Należy też
dać dziecku czas, aby mogło poprosić o pomoc, gdy jej potrzebuje.
- Przydzielenie
zadań do wykonania – zadania do przećwiczenia w domu z rodzicami.
Trening
obejmuje 10 podstawowych umiejętności społecznych:
1.
Zawieranie i podtrzymywanie znajomości.
2.
Aktywne słuchanie.
3.
Zadawanie pytań.
4.
Mówienie NIE – odmawianie oraz
akceptowanie czyjegoś NIE.
5.
Inicjowanie rozmowy, włączanie się i podtrzymywanie
rozmowy.
6.
Dyskutowanie.
7.
Wyrażanie krytyki i reagowanie na
krytykę.
8.
Proszenie o pomoc i pomaganie innym.
9.
Radzenie sobie z emocjami i uczuciami –
rozpoznawanie emocji i odpowiednie ich wyrażanie.
10. Mówienie
i przyjmowanie komplementów.
Dla kogo przeznaczone są zajęcia z Treningu Umiejętności Społecznych?
Trening Umiejętności Społecznych (TUS)
przeznaczony jest dla dzieci z:
- Zespołem
Aspergera, autyzmem wysokofunkcjonującym,
- ADHD,
- trudnościami
w nawiązywaniu relacji, nieśmiałością, lękiem społecznym,
- zachowaniami
impulsywnymi lub agresywnymi, gwałtownymi i nieadekwatnymi reakcjami na
sytuacje społeczne, trudnościami w samoregulacji,
- trudnościami
w adaptowaniu się do zmiennych sytuacji społecznych,
- trudnościami
w dostosowaniu się do obowiązujących zasad, ich rozumieniu i respektowaniu,
- trudnościami
w obronie własnych granic oraz szanowaniu granic innych ludzi.
Bibliografia:
§ A.
Goldstein, Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik
nauczania umiejętności prospołecznych, wyd. Instytut Amity, Warszawa 2014
§ https://psychologiawpraktyce.pl/artykul/trening-umiejetnosci-spolecznych-a-socjoterapia,
dostęp z dnia 14.11.2021 r.
§ https://pomocautyzm.org/co-to-jest-tus/,
dostęp z dnia 14.11.2021 r.
§ D.
Bentkowska, J. Węglarz, Wspólna przygoda. Bliżej przedszkola, Kraków 2019
§ Materiały szkoleniowe z certyfikowanego szkolenia dla Trenerów, prowadzący Joanna Węglarz
Opracowała p. Emilia Biela Trener TUS w naszej szkole